zondag 20 januari 2013

Op zoek naar een Larekamp vond ik een Schaap

Terwijl ik - op zoek naar vermeldingen van de "tweede tak" van de familie Larekamp, ook wel de "tak Maartensdijk" genoemd - het begraafregister van Maartensdijk over de periode 1792 tot 1812 doorlas, stuitte ik opeens op een Schaap.

Lubbert Schaap, op 24 april 1805 begraven, met als bijgevoegde informatie: "verdronkeling en woonachtig geweest te Huijzen". 

Zoekend in mijn gegevens van de nazaten van Jan Schaap naar een Lubbert van wie ik geen overlijdensdatum had, vond ik al snel Lubbert Lambertsz Schaap, gedoopt op 6 maart 1746 te Huizen als zoon van Lambert (of Lammert) Wijgertsz Schaap en Uultje Lubberts Zwart (of Boomgaard).

Hij had geen kinderen en zijn vrouw Gerritje Peters Vos is kort voordien al overleden: op 4 januari 1805 stelden beiden nog hun testament op, maar volgens het ONA Huizen [Noordhollands Archief, 184-3181] overleed hij als weduwnaar. Daar staat overigens ook dat hij op 20 april 1805 "nabij de stad Utrecht subiet is overleden".
Inmiddels vond ik ook Gerritje's begraafinschrijving: op 15-1-1805 te Huizen [Grafboek 8 begraven Huijzen]. Ook haar doopinschrijving kwam na wat zoekwerk nu wel boven water: 10-2-1754.


Doopinschrijving Gerritje Pieters Vos 10 februari 1754 in Huizen
Zijn overlijden heeft nog een staartje. Volgens datzelfde ONA Huizen zien zijn broers Jan, Rut en Willem Lambertsz Schaap waarschijnlijk af van de erfenis omdat hij met schulden is belast.

1 opmerking:

  1. Wist niet dat je nog een tweede blog had. Maar nu wel! Ik zie nog geen namen die ook mijn belangstelling hebben maar ik vind het wel leuk je te volgen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen