woensdag 25 juli 2018

Zomertijd - Kwartierstaat-tijd (2)

Terwijl ik bezig was een aantal van mijn genealogische blogposts te koppelen aan Pinterest (niet met een bepaald doel, maar omdat het kan), kwam ik het eerste deel van deze reeks tegen en het viel me op dat het dateerde van precies 4 jaar geleden - 24 juli 2014.

Omdat ik de vraag "Hoe ver ben ik nu eigenlijk?" nog altijd beantwoord met behulp van de PIKWA, is het interessant om te zien hoe die er na vier jaar bijstaat.


PIKWA 24-7-2018
Daarin worden twee dingen duidelijk: er is nog altijd vooruitgang, hoewel ik ieder jaar weer het gevoel heb dat ik nu wel zo'n beetje alles heb ontdekt wat er te ontdekken valt en om een paar procenten vooruitgang te boeken, moet je toch fors extra informatie opduiken. De 11e generatie bestaat immers uit 512 personen, wat met een doop-/geboortedatum en een sterf-/begraafdatum voor elk individu en een (onder)trouwdatum voor elk koppel leidt tot 1280 in te vullen gegevensplaatsen. Om hier 1% winst te boeken, moet ik dus bijna 13 nieuwe gegevens vinden. In de afgelopen vier jaar is de vullingsgraad van PIKWA(11) toegenomen met ruim 4,5% en dat staat dus gelijk aan ruim 57 gegevens. Wanneer je vervolgens bedenkt dat deze generatie zich grotendeels in de 17e eeuw "afspeelt", dan is dat een mooie score. In het westen van het land beginnen de registers van de Gaarder immers pas rond 1690, terwijl in het oosten en oorden de begraafgegevens meestal niet voor 1805 beschikbaar zijn.

Daarom is het niet vreemd, dat de compleetheid van gegevens met name in de 10e en 11e generatie nog altijd sterk daalt:


Compleetheid generaties 24-7-2018
Alleen het Kwartier Vermaat met ruim 62% en het Kwartier Van Buuren met ruim 54% komen in de 11e generatie uit boven 50% vulling. De kwartieren Winter (4,7%) en Nanninga (7,8%) steken daarbij schril af. Daarbij is het de vraag of er met meer intensief onderzoek in de Groningse gegevens nog veel te winnen valt.

Maar heel slecht is het allemaal bepaald niet. Wanneer je bijvoorbeeld de vergelijking maakt met de kwartierstaat van mijn zwager uit Apeldoorn, waaraan ik sinds het najaar van 2016 werk, dan zijn de verschillen enorm:


Compleetheid generaties andere kwartierstaat 24-7-2018
Bij deze kwartierstaat heb ik van drie kwartieren in de 11e generatie helemaal geen gegevens en komt de beste score in die generatie maar net uit boven de 14%! De PIKWA(11) is daar slechts 12,49% (159 gegevens) tegen 47,78% (611 gegevens) bij de mijne.

In ieder geval staat buiten kijf dat beide kwartierstaten mij nog een flink aantal zomers kunnen bezighouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten