dinsdag 30 juli 2013

Over het hoofd gezien vanwege schrijffout

Mijn oom Peter van den Born, die de genealogie Van den Born heeft uitgezocht en van wiens noeste speurwerk - van lang voor het internettijdperk - ik al veel heb kunnen profiteren, had de vermelding niet kunnen vinden.
Ook ik moet er al een paar keer overheen hebben gelezen. Vandaag - bezig met de akten van overlijden en begraven behorend bij mijn kwartierstaat - probeerde ik het nog maar een keer. Het is immers onuitstaanbaar dat een huwelijk van eind 18e eeuw onvindbaar zou zijn.

Waarschijnlijk doordat mijn schuine oog niet direct op de eerste, maar juist op de tweede persoon viel, vond ik bij de huwelijken Putten NG 1792-1798 (in eerste instantie het typoscript) zowel de juiste echtgenote, haar geboorteplaats en een datum die gezien de geboortedatum van hun oudste zoon prima zou passen. Om er zeker van te zijn dat de maker van het typoscript geen tikfout had gemaakt, controleerde ik ze - eveneens via Van Papier naar Digitaal beschikbare - scan van het origineel.

Ook daar dezelfde fout. In plaats van de correcte naam Evert Willems staat er Geurt Willems! Maar Gijsbertje Jans, geboren in Harderwijk, is correct. Ook de trouwdatum van 1 december 1794 is goed mogelijk bij de geboorte van oudste zoon Willem op 1 juli 1795.

Mogelijk heeft de schrijver van de trouwvermeldingen een en ander "in het net" overgeschreven en kon hij zijn eigen handschrift (of dat van iemand anders) niet goed meer ontcijferen? We zullen het nooit weten.

Feit is dat eindelijk de trouwdatum van Evert Willemsz van den Born en Gijsbertje Jansen is gevonden. En daar ben ik best trots op.

Trouwen Evert Willemsz van den Born en Gijsbertje Jansen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten