zondag 3 maart 2013

Van Larekamp naar Harskamp

Enige dagen geleden ontving ik de volgende mail als reactie onder mijn blogpost De laatste Larekamp op aarde? van een anonieme afzender:

"Geachte heer Vermaat,

Volgens mij heeft u hierboven al een link tussen Hendrik Aalten en Aalbert van Laarkamp gemaakt.
Er trouwt op 4-11-1728 te Amerongen een Hendrik Aalten met Gijsbertje Reijersen van den Berg, zij hertrouwt in 1735, beiden laten op 17-4-1729 een Annichje dopen, volgens mij vernoemd naar de moeder van Hendrik !, dit is de Annichje die met Willem Looijen trouwt, haar buitenechtelijke kind noemen zij Gartje naar de moeder van Willem, die al wordt genoemd bij haar doop, na hun huwelijk krijgen zij ook nog een zoon Gijsbert die naar de moeder van Annichje is vernoemd. Als je er dan vanuit gaat dat deze Hendrik Aalten een Larekamp is, lijkt het mij logisch om in Albert zijn broer te zien. OK alles is dan wel gebaseerd op een aanname, maar volgens mij een hele sterke aanname.
Doe ermee wat u wilt, succes.
"


Naar aanleiding van deze - inderdaad sterke - aanname ging ik nogmaals op zoek in de database van Genealogie Zuidoost Utrecht en trof daarin inderdaad een echtpaar Aalt [Reijersz] en Annigje [Cornelisse Ketel] aan met diverse kinderen, waaronder een Hendrik (~1705) en een Aalbert (~1707). Na nog wat meer zoeken stuitte ik op de genealogie Van Harskamp door Rudy de Jongh. Ook daarin trof ik bij de zoon Aalbert geen verdere gegevens aan en bij zoon Hendrik een huwelijk met een veel te jonge vrouw.

Het lijkt er sterk op dat Aalbert Larekamp een zoon is van Aalt Reijersz van Harskamp, een kleinzoon van Reijer Hendriksz van Harskamp en een achterkleinzoon van Hendrick Jacobsz van Harskamp uit Otterlo.

Huwelijksinschrijving Reijer Hendricks van Harskamp en Marijtje Aelts (12-6-1674)
Of Larekamp verwijst naar een plek (bijvoorbeeld de plek die nu Larekamp heet in Elst) of een verschrijving van Harskamp is (wat me niet geloofwaardig lijkt in een tijd waarin geletterdheid meer uitzondering was dan regel) blijft onduidelijk.
Wat ook nog niet is gebleken, is waar Reijer Garze uit Ederveen aan deze familie te koppelen is. Zijn nazaten noemen zich immers ook Larekamp.

Wat wel duidelijk is, is dat ik de komende tijd aan deze stamboom een hoop werk te doen heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten