zondag 21 november 2021

Hoe een Woudrichemse Van der Hoeven uit Vlaardingen afkomstig bleek

Regelmatig controleer ik aan de hand van mijn PIKWA-overzicht of gegevens, die ik tot dan toe nog niet heb kunnen vinden, inmiddels wel beschikbaar zijn. Vanavond deed ik dat met de overlijdensakte uit 1903 van mijn voorouder Arend Hendriksz Verhoeff. Terwijl de akte zelf nog niet als scan te vinden is, daalde ik langs de generaties af, op zoek naar de afkomst van de vernoeming "Arend" en kwam uit bij Arent Leendertsz van der Hoeve (~Woudrichem, 13 februari 1675), wiens ouders Lenaert Arents van der Hoeve en Neeltje Claes vóór 1675 getrouwd moesten zijn (zoon Arent is de eerste van hun 5 kinderen die in Woudrichem gedoopt is). In 2016, toen ik de doop van Arent wel vond, was het Trouwboek van Woudrichem blijkbaar nog niet beschikbaar. Nu wel en al vrij snel dook de trouwvermelding van Arent's ouders op:

Leendert Arentsz van der Houven en Neeltje Claes trouwen te Woudrichem in 1673

Meteen werd ook duidelijk waarom ik tevergeefs in het Doopboek van Woudrichem had gezocht naar de doopinschrijving van Leendert: hij is namelijk afkomstig uit Vlaardingen.

Neeltje Claes blijkt weduwe van Jan Willemsz Mosselman en ook zij is niet afkomstig uit Woudrichem. Uit de ondertrouwakte van haar eerste huwelijk blijkt namelijk dat ze in 1666 in Gorinchem woonde:

Ondertrouw Neeltje Claes in Gorinchem in 1666

Aangezien haar jongste kind in 1681 gedoopt is, moet Neeltje zelf tussen 1638 en 1650 geboren zijn. Het zoeken in het Doopboek van Gorinchem naar een dochter Neeltje van een vader Claas zal wel wat meer tijd in beslag nemen, dus dat parkeer ik even.

De familie Van der Hoeven uit Vlaardingen was mij echter al bekend en het duurde dan ook niet lang of ik kon Lenaert koppelen aan het echtpaar Arent Jansz van der Houve (1596-1677) en Maertje Jacobs Colster (1610-?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten