zondag 21 april 2019

Een nieuwe (en nu volle!) tak aan een oude stam: het nageslacht van Gerrit Cornelissen van den Born

"Zo komt er met Eduard Jacobs van den Born een einde aan de afstamming in mannelijke lijn van Cornelis Jacobsz, de tweede zoon van Jacob Jans en Neeltje Jacobs." schreef ik in mijn vorige post.

Het kan verkeren. In het nageslacht van zijn zoon Gerrit Cornelissen van den Born heeft Cornelis een flinke, zich nog altijd uitbreidende schare nakomelingen. Maar daar kwam ik pas vandaag achter.

Lange tijd was Gerrit Cornelissen (van zijn achternaam Van den Born was ik niet zeker) voor mij de stamvader van een "stamboom Deelen/Loenen", die via zijn zoon Berend Gerritsz van den Born (of Van den Borden of Van den Borren) de voorvader is van een flinke reeks nazaten. Ik heb mij meer dan eens afgevraagd of Gerrit en Berend wel echte Van den Borns waren en of ik hen, hun nageslacht incluis, niet eigenlijk zou moeten onderbrengen onder de sectie "Geen Van den Borns", waarin diverse personen zijn opgenomen die ergens in de archieven een keer of vaker abusievelijk de naam Van den Born hebben gekregen.

Gerrit Cornelissen trouwde twee keer. De eerste keer (onder)trouwde hij Otterlo 14-1-1752/Beekbergen 2-2-1752 met Niesken Gijsberts:

"den 2 Januari  Gerhardus Cornelissen J:M: en Nijske Gijsberts J:D: beyde wonende te Deelen"
{moet ivm de ondertrouw 2 februari zijn}
Gerhardus Cornelissen, j.m. en Nyske Gysberts, j.d., byde, won. te Deelen, met toestemming van vader van de laaste hebbende de eerste geen ouders meer namelyk Gysbert Jansen. Proclamati 16, 23, 30-01-1752 et copulati te Bekbergen.

Ondertrouw Gerrit Cornelissen en Nieske Gijsberts op 14-1-1752 te Otterlo
Gerrit en Nieske kregen vijf kinderen, allen gedoopt te Beekbergen: Grietje (1752), Geesjen (1754), Cornelis (1758-1765), Gijsbertje (1760) en Janna (1763). Niesken overleed op 11 februari 1767 "[...] tussen 11 en 12 uur des nagts" te Beekbergen: "Aangegeven door Cornelis Berents / Begraven den 15 dito om 1/2 vier uur".

Gerrit heeft niet lang gerouwd: op 10 juni en 15 juli 1767 (onder)trouwde hij te Beekbergen met Anneken Beerends, weduwe van Breunis Essen:
"Den 10 Junij Gerrit Cornelissen weduwnaar van Niesken Gijsberts geboortig van Rencum onlangs gewoond hebbende te Deelen onder Otterloo thans woonende alhier met Anneken Berends weduwe van Breunis Essen geboortig van Beekbergen onlangs gewoond hebbende te Eerbeek onder Hal op attestatie van Hal en alhier getrouwt den 5 Julij na ingebragte attestatie van Hal en Otterlo"

Ondertrouw Gerrit Cornelissen en Anneken Beerends op 10-6-1767 te Beekbergen
Met haar eerste man (overleden te Hall op 26-5-1766) kreeg Anneke twee kinderen: Gerharda (1760) en Engeltje (1762).
Met Anneke krijgt Gerrit drie kinderen: Cnelis (1768), een levenloos kind ("Des avonds om 05 uur is de vrouw van Gerrit Cornelissen verlost van een dood kind, nalatende de ouders, volgens 't aangeven van Aartjen Claassen. 12-11-1770 des agterm(iddags) om 04 1/2 uur begraven." en tenslotte zoon Berend (1772-1859).
Inmiddels vond ik ook de doopvermelding van Anneke: zij werd op 11-1-1733 te Loenen GLD gedoopt als dochter van Berend Willems [Onderstal?] en Engeltjen Jansen [Clomp].

Pas in de tweede trouwinschrijving van Gerrit wordt vermeld dat hij in Renkum geboren is. Dit bleek een cruciale aanwijzing. 

Het heeft echter toch lang geduurd voordat ik Gerrit kon thuisbrengen bij zijn voorgeslacht. Dit kwam doordat ik op basis van de vernoeming van zijn kinderen ervan uitging dat zijn moeder Grietje moest heten. Bij nader onderzoek naar de mogeliujke herkomst van zijn eerste vrouw Niesken Gijsberts vond ik echter haar doopvermelding, waaruit bleek dat HAAR moeder Grietje heet. 

Doopvermelding Niesken Gijsberts op 24-5-1724 te Beekbergen
Dat had tot gevolg dat ik kon zoeken naar een zoon Gerrit, geboren tussen 1710 en 1730 in Renkum van de ouders Cornelis en Geesken.
Toen was de verbinding snel gelegd.

Doopvermelding van Gerhardus (Gerrit) Cornelissen van den Born op 14-11-1723 te Renkum
Van Cornelis Jacobs van den Born en Geeske Hendriks was mij wel een zoon Gerhardus bekend, maar deze was uitsluitend voorzien van een doopdatum. Het was duidelijk dat hij aan alle voorwaarden voldeed.
Zo wordt de stamboom van de Van den Borns uit Renkum uitgebreid met (tot nu toe) 467 personen tot bijna 4100 personen: een toename van bijna 13%!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten